17 Kasım 2013 Pazar

Film Var, Ya İzleyici?

15-24 Kasım 2013 tarihleri arasında İstanbul’un muhtelif sinema salonlarında izleyicisi ile buluşacak olan Boğaziçi Film Festivali, film seçkilerini sinemaseverlere ücretsiz olarak sunmakta. Yerli ve yabancı önemli yapımları bünyesinde barındıran festival kapsamında, Bağlarbaşı Kongre ve Kültür Merkezi’nde gösterilen Mustafa Şokay adlı filmi izlemek için gittiğimde salonda kendim dahil sadece 2 izleyicinin varlığını görmek derin bir şaşkınlığa sebebiyet verdi. İstanbul’un ana noktalarından birinde üstelik ücretsiz bir festival gösterimine böylesine ilgisiz kalınması bir hayli düşündürücü. Festival görevlisi arkadaş, diğer gösterimlerde de sinema salonunun durumunun farklı olmadığını söylediğinde şaşkınlığım iki kat arttı.


Sanıyorum meselenin sadece “pahalı biletler” meselesi olmadığını göstermesi açısından önemli bir örnek. Bu durum sadece ilgili festival kapsamında değil, örneğin belediyelerin kültür merkezlerinde cüzi bedellerle gösterilen filmlerde de söz konusu. Ne yazık ki sinema salonları boş kalıyor. Meselenin nedenleri üzerine yorum yapmak için değil, sadece böylesine ilginç bir durumu tekrar gündeme getirmek adına yazdım bu yazıyı.

Sahi biz sinema izlemek için mi gidiyoruz salona yoksa başka bir niyetimiz mi var? Bir iki bilinen ismin haricinde filmlerin ekseriyetle iş yapmadığı bilinen bir gerçek.  Bunların önemli bir kısmı gerçekten kötü yapımlar. Lakin kendi içinde bir anlam bütünlüğü taşıyan filmlerin dahi benzer (hatta bazen daha da sevimsiz) sonuçlara ulaşması, sanıyorum dağıtım ve bilet konusu haricinde, kitlelerce sinemanın ne olarak algılandığı sorusunun peşine düşme gereksinimini doğuruyor.


Festival kapsamında pek çok önemli filmle birlikte Aralık ayında gösterime girecek olan “Yozgat Blues” adlı yapımda gösterilecek. Şu an için bir tahminde bulunamıyorum lakin adı geçen filmde de boş bir salonla karşılaşma düşüncesi, beraberinde sinema sanatı adına bir kazma ve bir kürek alarak mezar kazma eylemini canlandırıyor aklımda. Teşbihte hata olmaz derler.